Hezké tělo je také sportovní výsledek – 2.část

Čím je tělo slabší, tím více poroučí. Čím je silnější, tím více poslouchá. J.J. Rousseau.

Takže pokračování v hubnutí sportem za co nejméně peněz je zde. Protože počasí je trochu nevyzpytatelné, tak já jsem většinu svých aktivit přesunul do haly. To ale není z důvodu, že bych nebyl otužilý a nebo se nedalo sportovat venku. Důvod je trochu jiný – trénuji na závody v hale, a tak je potřeba si zase zvyknout na jiný způsob běhu a tréninku vůbec.

Dnes se tedy zkusím věnovat zejména tomu, jak sportovat i v tomto počasí. Předpokládám, že většina z vás do hal přístup nemá a nebo nechce dávat hříšné peníze za možnost se tam dostat.
Také je pravdou, že začátečníci tam stejně dle mého názoru nepatří a těžko by se vyrovnávali
s běžným režimem takovéhoto sportovního objektu.

Takže začnu kolem. V některých krajích se na kole ještě běžně jezdit dá a tak je spíše problémem vhodné oblečení a doplňky. Na kluzkou a nebo zledovatělou silnici snad ani nevyjíždět. Jinak s oblečením vám poradí v každé trochu slušně vybavené prodejně. Základem je být v teple a chránit dobře ruce před chladem. Výborné jsou dvojvrstvé materiály – Moira, Klimatex aj. Já jsem používal mezi dvě trika ještě jeden výtisk novin. Výborně izolují a chrání před prochlazením. Platí zásada, více slabších vrstev je lepší než dvě silné.
Logicky, protože vzduch mezi triky je také izolací. A na horní polovinu těla více oblečení, ta se zahřívá nejméně.No, a kde a jak jezdit? Tak jak jsem psal v části první. Co nejvíce rovin a lehké převody. A upřednostňovat objem před rychlostí.

Běh na lyžích bude teď asi nejvíce v „kursu“. Takže kdo máte tu možnost, tak hurá na to. A opět je dobré mít změřený úsek, běhat spíše pomalu, ale delší časový úsek. Případně i s pauzami, ty ovšem tak max. 3 – 4 minuty. Jednak kvůli prochlazení a pak, svaly tuhnou a je problém rozbíhat se do dalšího úseku.

S plaváním je to také jednoduché. Bazén je dnes již dostupný téměř pro každého a o plavání je vše v prvním dílu. Plavání se ale hodí i jako doplněk či občasná změna ke sportům ostatním. Odpočinou si všechny klouby a je to změna, která vyrovnává jednostrannou zátěž např. z běhu, kola aj.

Chůzi a turistiku můžeme provozovat také bez problémů. Je to jen otázka počasí, otužilosti a dobře zvolených bot a oblečení. Opět platí pomaleji ale více je lepší než opak.

No a co s běháním? Občas se mi také „povede“, že po zranění musím začínat v tomto období. Není v tom žádný problém. Je to jen otázka výběru bot, oblečení a doplňků. Pro ty, kteří mají špatný došlap, problémy se zády či klouby, zejména u dolních končetin, tak těm mohu vřele doporučit obuv zn. Mizuno. Má skvělé odpružení a umí vyrovnat dost nedostatků v dopadu chodidla. Samozřejmostí jsou typy silniční, krosové a nebo na dráhu. Tvrdé, a nebo úplně měkké. Kromě toho jsou i cenově velice výhodné. Vyzkoušel jsem za svoji kariéru všechny známé světové značky. Když na náš trh přišlo Mizuno, zkusil jsem je. Od té doby už jiné nepoužívám a jak jsem si všimnul, hodně mých kolegů již na tuto značku přešlo také. Lepší vysvědčení značka dostat nemohla a je vidět, že se prosadila i bez nákladné reklamy. Protože u běžců se předpokládá určitá míra otužilosti, tak se dá běhat v zimě prakticky pořád. Opět doporučuji dvouvrstvá „zimní“ trika, mikiny a navrch silonovou šusťákovku. Čepice se již také dělají od obyčejných pletených po verze, které propouští pot ven, ale nepouští vlhkost dovnitř – ty jsou ovšem poněkud dražší, ale vydrží dlouhou dobu a ta investice se opravdu vyplatí,. V zimě je při běhu ale zapotřebípočítat s teplotou a vlhkostí vzduchu. Tělo funguje tak, že nejdříve „dává“ energii na zahřívání organismu na normální teplotu, a zbytek je možno využít k např. k běhu. Proto se běhá opravdu pomalu a spíše se můžeme věnovat stylu běhu a správnému dýchání. Ani v zimě nesmíme zapomínat na pitný režim a doporučuji jej nepodceňovat. V zimě se totiž potíme více než v létě. A co pít? Ideální jsou neperlivé minerální vody. Vyzkoušel jsem také všechny, a zůstal u Korunní. Ostatní mají nevhodný poměr minerálů, který může běžcům způsobovat spíše potíže, než optimální doplnění minerálů po výkonu. Jinak mám vyzkoušené, že v zimě se hubne rychleji, pravda člověk se musí přinutit jít i do nečasu. Není to jako na podzim či na jaře, kdy je to spíše radost. V zimě je to hezké na ujetém sněhu a když svítí slunce. Samozřejmě pokud je opravdu špatné počasí – silný nárazový vítr, sněhová vánice, tak buď hala a nebo třeba to plavání a ono je druhý den zase lépe a dá se to odběhat.

Tak to zkuste před Vánoci něco shodit a nebudete mít „špatné“ svědomí u sváteční tabule. Ostatně pokud sportujete, byť jen volně a rekreačně, tak jak vám doporučuji, tak už tělo nepřibírá a lehčeji i hmotnost snižuje.

Tak třeba se někde v parku a nebo na silnicích bez provozu potkáme. A přeji pevnou vůli a tím i radost z výsledku, který se prostě dostaví, je to jen otázka času.

prozdravi.cz

Autor: Sportak vysledky.cz

Sdílet tento příspěvek na

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *